Hoe gezond is vis?

Gezond eten is in deze tijd belangrijker als geen ander. Maar wat is eigenlijk gezond? En is vis dat ook?

Gezonde eten is voeding innemen die van toegevoegde waarde is op je lichaam. Daaronder valt voeding die rijk is aan macro nutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) en micronutrienten (vitamines, mineralen en antioxidanten).

Waarom is vis gezond?

Vis past heel goed binnen een gezond voedingspatroon. Het bevat veel eiwitten en essentiële omega visvetzuren. Eiwitten zijn belangrijk voor onze spieren en normale lichaamsfuncties. Visvetzuren zijn essentieel (ons lichaam kan ze niet zelf aanmaken) en zijn goed voor ons hart en bloedvaten. Ook levert vis vitamine veel B12 en D, ijzer en de mineralen jodium, fosfor en selenium.

Onze visconsumptie

Vis is dus enorm gezond! Het advies van het Voedingscentrum is dan ook om 2 keer per week vis te eten. Bij voorkeur vette vis, zoals makreel, haring, sardines of zalm. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum om voldoende afwisseling in je voedingspatroon aan te brengen. Elk product biedt immers andere voedingsstoffen.

Waar is vis goed voor?

Je weet nu welke voedingsstoffen vis levert. Maar wat kan ons lichaam hiermee? Wáár is vis dan precies goed voor?

Goed voor je hart
Om nog even terug te komen op die visvetzuren, met omegavetzuren worden meestal de omega-3-vetzuren bedoeld. Vis is de belangrijkste bron van deze vetzuren EPA en DHA en die zijn goed voor ons hart! Uit onderzoek blijkt namelijk dat het eten van een portie vis per week je kans op hart- en vaatziekten verlaagt.

Goed voor de brains
Die visvetzuren zijn daarnaast ook heel goed voor onze hersenen. Onderzoek wijst uit dat mensen die vis eten, twintig procent sneller kunnen leren. Daarnaast wijst uit epidemiologische studies uit dat het eten van vis gerelateerd is aan verminderde cognitieve achteruitgang van de hersenen en vis het risico op dementie verlaagd.

Goed voor je schildklier
Onze schildklier is belangrijk voor veel processen in ons lichaam. Vrijwel elke cel in ons lichaam is afhankelijk van jodium voor een goede werking. Schildklierhormonen zijn belangrijk voor groei en ontwikkeling van botten, spieren en zenuwweefsel en belangrijk voor het energieverbruik, de verbranding van vetten en de regulering van de hartslag en bloeddruk, maar ook voor geestelijke gezondheid.

Jodium is belangrijk voor een goede schildklier. Het wordt toegevoegd aan keukenzout en ook vis is een natuurlijk bron van jodium. Naast jodium is selenium belangrijk voor de goede werking van de schildklier. Door het eten van vis krijg je beide voedingsstoffen binnen en houdt je de schildklier gezond.

Goed voor je haar
Die omega-3 vetzuren zijn daarnaast ook grotendeels verantwoordelijk voor de afgave van het eiwit keratine. Keratine zit van nature in ons haar en zorgt voor stevigheid en glans. Door regelmatig vis op het menu te zetten behoud je glanzend en stevig haar.

Bronnen: Het Voedingscentrum, Hartstichting, Mens en Gezondheid, Wageningen University, Stichting gezondheid

Onderzoek: Association of Seafood Consumption, Brain Mercury Level, and APOE ε4 Status With Brain Neuropathology in Older Adults. Martha Clare Morris, John Brockman, Julie A. Schneider, Yamin Wang, David A. Bennett, Christy C. Tangney, Ondine van de Rest. Journal of American Medical Association 2 February 2016.