Wat is vette vis? En wat zijn 10 Gezonde Vissoorten?

In deze tijd willen we de juiste voedingskeuzes maken. Extra weerstand kan geen kwaad. Hoe zorg je dat je weerbaar bent?

Maar wat is überhaupt gezond? Vleeseters, viseters en vegetariërs zijn het vaak niet eens. Er zijn zoveel meningen. Daarom gaan we in deze blog op zoek naar het antwoord op de vraag: “Is vis nou echt gezond?”

We zetten verschillende meningen op een rij van:
• Het voedingscentrum
• De gezondheidsraad
• Voedingsdeskundigen
• Onderzoeken
• De Hartstichting

En daarna geven we antwoord op de vragen:
• Als het gezond is, welke vissoort moet ik dan kiezen?
• Hoe vaak moet ik vis eten binnen een gezond voedingspatroon?

Vis als onderdeel voor een goede weerstand? Het Voedingscentrum geeft antwoord:

Het advies van het Voedingscentrum is:


“1 keer per week vis eten is een echte aanrader. Vooral vette vis zoals makreel, haring, Atlantische zalm , bokking, sardines. Lekker op brood, door salade en bij het avondeten.” Bron

Het voedingscentrum adviseert om naast goed en gezond eten ook voldoende te slapen en te bewegen. Dat zorgt samen voor een optimale weerstand.

De adviezen in het kort:

• Eet veel groente en fruit
• Kies volkoren brood en pasta
• Drink voldoende vocht
• Varieer met vlees, peulvruchten en vis

Je kunt meer lezen in dit artikel van het voedingscentrum

Eén per week vette vis eten – waar komt dat vandaan?

Je hoort het misschien vaker. Minstens één keer per week vis eten is gezond voor je. Maar is dat ook zo?

Het advies om één keer in de week vis te eten komt onder andere van de Gezondheidsraad. Dat is een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan voor regering en parlement. We kunnen dus stellen dat dit het geval is! Bron


Is vis goed voor de gezondheid?

We laten opnieuw de Gezondheidsraad aan het woord. Die onderzoeken het verband tussen voeding en ziektes. Dat is dus heel breed en kunnen conclusies niet zomaar getrokken worden.

Een paar conclusies uit het rapport:

• Visconsumptie van minimaal één keer per week vermindert het risico op hartziekten
• Visconsumptie van minimaal één keer per week zorgt voor een lager risico op beroerte

Een andere conclusie is:
• De gezondheidsraad heeft verder onderzoek gedaan of vis daadwerkelijk goed is voor de hersenen, depressie, dementie, longziektes etc. Daarbij is de conclusie dat de bewijskracht niet eenduidig of gering is.

Er zijn onderzoeken die de verbanden niet kunnen zien, en er zijn studies die het verband wel kunnen zien. De uitkomst hiervan is dus niet zeker. Bron

Samengevat:
Vis eten is gezond en vermindert het risico op sommige ziektes. Maar niet alle verbanden kunnen worden aangetoond.

Hoe verder?
Laten we eens kijken naar dat wat er in vis zit. Bijv. Omega 3. Het blijkt opnieuw dat vis gezond is en de weerstand sterkt. Maar zorg er wel voor dat je gevarieerd eet met groente, fruit, vlees en natuurlijk verse vis! Drink daarnaast voldoende vocht en eet dagelijks wat noten.

Omega-3-visvetzuren in vis

Het Voedingscentrum schrijft dat Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen bij gezonde voeding.

Daarbij zitten de zuren EPA en DHA vooral in vis en schaal-en schelpdieren. Deze zuren staan bekend als visvetzuren. Er bestaat ook een plantaardig vetzuur, dat is ALA.

Daarbij is het goed te weten dat vetzuren essentieel zijn. Dat betekent dat het lichaam het niet zelf aan kan maken. Je moet vetzuren dus via voeding binnen krijgen. Bron

Wat zegt de Hartstichting?

Het is niet voor niets dat de Hartstichting adviseert om vette vis te eten. Daarbij wijzen ze op de (vis) vetzuren omega-3-vetzuren DHA en EPA. Bron

En hoe zit het bijvoorbeeld met magere vissoorten zoals kabeljauw?

We horen vaak dat vette vis gezond is. Maar hoe zit het dan met magere vissoorten?

Laten we eens kijken naar één van die magere vissoorten. Het voorbeeld spreekt voor zichzelf. Een stukje kabeljauw van 100 gram bevat al je aanbevolen dagelijks hoeveelheid jodium.

Opnieuw bevestigd dit dat vis eten onderdeel is van een gezond voedingspatroon. Bron


Is vis eten goed tijdens zwangerschap en borstvoeding?

We lezen zojuist dat DHA in vis zit. Het voedingscentrum schrijft dat DHA belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van kinderen.

Opvallend is dat het voedingscentrum schrijft dat de gezondheidseffecten gelden als je vis eet, maar dat deze niet gelden voor het slikken van visoliecapsules.
Conclusie is dus dat vis eten gezond is tijdens de zwangerschap. Bron

Vis als onderdeel van gezonde voeding – Experts aan het woord

Desiree Marsman stelt in het Algemeen Dagblad dat gezonde omega3-zuren zeer belangrijk zijn! ,,Die remmen ontstekingen en zitten in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, tonijn, sardientjes en ook in lijnzaad en koolzaadolie. Als je veel last hebt van ontstekingen, dan kun je best een supplement nemen.” Bron
Er zijn dus genoeg argumenten om te starten met het eten van lekkere vis.

Wat is een top 10 van vette vissoorten?

We zetten tien vette vissoorten op een rij. Zo kan je gemakkelijk kiezen. Top 10 vette vissoorten:

  1. Haring
  2. Makreel
  3. Sprot
  4. Atlantische zalm
  5. Heilbot
  6. Schol
  7. Tonijn
  8. Zeebaars
  9. Garnalen
  10. Pangasius

De vis wil je natuurlijk wel zo duurzaam mogelijk kopen. Lees daarover meer in dit artikel over duurzame vis.

Waar kan je gezonde vis kopen?

• Je kunt de visboer vragen om gezonde vis uit het juiste seizoen
• Je kunt zelf onderzoek doen en vis online bestellen
• Of kies voor gemak en bestel je vis online de visbox van Freshly Fish

We lezen voortdurend in de adviezen dat variatie juist zo belangrijk is een goede weestand. En dat is precies wat Freshly Fish doet. Steeds andere gezonde en duurzame vissoorten zijn voor jou samengesteld.

Om te zorgen dat je het zelf kan aanvullen tot een gebalanceerde maaltijd, geven we ideeën voor visrecepten mee.

koolvis

Om het makkelijker te maken is de vis gemarineerd en pan- en ovenklaar. Veel van onze visproducten smaken heerlijk met groente, rijst en pasta. Neem eens een kijkje op onze receptenpagina en verbaas je over de grote hoeveelheid, gezonde en lekkere recepten. Samen met Freshly Fish maak jij een gezonde en superlekkere maaltijd!

De Freshly Fish visbox zit vol met gezonde vissoorten zoals: zalm, makreel, tonijn en vele andere vissen vol met gezonde omega3-vetzuren.

Bekijk hier de uitleg hoe je de vis gemakkelijk online kan kopen.
Jij zet vanaf nu in een handomdraai een gezonde maaltijd op tafel!

Onze vraag aan jou

Heeft deze blog je geholpen en ga je nu vaker verse vis eten?


6 responses to “Wat is vette vis? En wat zijn 10 Gezonde Vissoorten?

  1. Wij hebben elke week vis, we zijn er dol op. Daarom hebben wij een abonnement op de visbox.Wij zijn er zeer tevreden over.

  2. Ik doe vooral koolhydraatarm Ik lees dat ze gepaneerd zijn en daar zitten weer veel koolhydraten in! Ik ben niet meer dianetes 2 patient dankzij kharm is ef viz zonder paneer bij jullie?

    1. Goed om te horen dat goed met u gaat. In de visboxen proberen we zoveel mogelijk af te wisselen. Er zit dus soms wel vis in dat gepaneerd is. Per maand kunt de visbox aan en uitzetten dus misschien zit er komende maanden een visbox tussen die smaakt. Onder visbox – bestel de visbox kunt u iedere maand zien wat de inhoud is. Succes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *